Ostatní informace.

Obsah:                Úhrady -  platby.

                              Úpravy v bytech. 

                              Vybavení, úklid a údržba společných prostor domů.

                              Práva a povinnosti stanovené usnesením shromáždění.

                              Změna vlastnictví bytu.

Úhrady - platby.

Měsíční platby spojené s užíváním bytu se dělí na dvě základní části:

a) Příspěvek na provoz, správu, údržbu a opravy domu

Jedná se o měsíční příspěvek, který nahrazuje v podmínkách osobního vlastnictví bytů nájemné. Je používán k zajištění základních potřeb domu, tj. správu, provoz, údržbu, opravy, technickém zhodnocení, pojištění nemovitostí a dalších potřeb souvisejících se správou, provozem a údržbou nemovitostí.

Od 1.7.2013 činí 1.500,- Kč u třípokojového bytu a 1 137,- Kč u bytu dvoupokojového. O tvorbě a jeho čerpání rozhoduje v souladu se stanovami shromáždění vlastníků b.j., a to zpravidla na shromáždění v měsíci březnu nebo dubnu příslušného roku. Zůstatek se převádí do dalších období a slouží ke krytí finančně náročných oprav.

Z těchto prostředků se hradí i některé opravy v bytech, a to dle rozhodnutí členské schůze. V současné době se toto vztahuje na opravy ústředního vytápění, nátěry vnějších části oken, včetně parapetních desek pod podmínkou, že k závadě nedošlo v důsledku svévolného poškození či neodborného zásahu nebo nedostatečné údržby.

b) Zálohy na služby spojené s užíváním bytů

Jedná se o měsíční zálohu na spotřebu tepla k vytápění bytu, tepla k ohřevu teplé vody, spotřebu vody, osvětlení společných prostor, výtahu, zajištění úklidu společných prostor, apod.. Uhrazené zálohy podléhají ročnímu vyúčtování, které je představenstvem prováděno v souladu s příslušným zákonem. Na základě tohoto vyúčtování je předkladatel vyúčtování oprávněn upravit výši hrazených záloh dle skutečných výsledků, a to formou „Výpočtového listu“, ve kterém je uveden podrobný rozpis plateb, počtu osob a podlahových výměr, ze kterých se některé jednotlivé zálohy odvíjí.

Způsob stanovení variabilního symbolu pro úhrady:

        Mišákova 12 = 12XX

        Mišákova 14 = 14XX

        Mišákova 16 = 16XX, kde XX je číslo Vašeho bytu (uvedeno na vstupních dveřích do b.j., např. 02).

Příspěvek i zálohy jsou splatné najednou, vždy do 15 dne příslušného měsíce na účet BYTOL.

 

 

Úpravy v bytech.

 Veškeré stavební úpravy v bytě jsou povolovány představenstvem na základě písemné žádosti vlastníka, v případě rozsáhlejších zásahů podléhají stavebnímu povolení nebo stavebnímu ohlášení u UMO Olomouce, stavebního odboru, tj. v souladu se Zákonem č. 183/2006 Sb. O územním plánování a stavebním řádu (Stavební zákon) ve znění změn a doplňků.

V zásadě platí, že vlastník bytové jednotky hradí veškeré opravy v bytě, jejichž vznik je za:

a) hlavním bytovým jističem elektrické energie

b) hlavním bytovým uzávěrem plynu

c) bytovým uzávěrem teplé a studené vody, příp. měřidlem spotřeby

d) účastnickou zásuvkou společného tel. a rozhl. rozvodu

e) odbočkou stoupacího vedení, odpadního vedení a odsavačů par

    Do zařízení před výše uvedenými dělícími body nelze bez souhlasu správce zasahovat. Případné závady odstraňuje a hradí správce z prostředků na provoz, opravy a údržbu.

              

Vybavení, úklid a údržba společných prostor domů.

 V každém domě jsou projektem stavby stanoveny k dispozici uživatelům bytů patřičně vybavené místnosti:

a) prádelna

b) žehlírna

c) sušárna prádla vytápěná

d) sušárna prádla nevytápěná

e) kolárna (y)

f) kočárkárna

g) úklidová místnost

Vybavení prádelny a žehlírny není již několik let využíváno a bylo vyřazeno z provozu odpojením od přívodu energie. Úklidové místnosti jsou trvale uzavřeny (úklid je zajišťován dodavatelským způsobem). Některé nepoužívané místnosti byly dočasně upraveny pro úschovu jízdních kol, případně materiálu nutného k zajištění provozu domů.

       Úklid společných částí domů a pozemků je zajišťován několika způsoby:

      1) Celkový jarní a podzimní úklid a mimořádný úklid (např. po malování), je organizován a materiálově zajišťován představenstvem v pevně stanoveném termínu, případně zajištěn dodavatelským způsobem.

      2) Úklid společných prostor a odklízení sněhu v zimním období zajišťuje dodavatelská organizace za úhradu. Úklid je prováděn 1x týdně (pátek) v rozsahu zveřejněném ve vývěskách domů. Úklid sněhu je zajištěn  (v případě sněžení) denně do 11,00 hod.

      3) Údržba společných prostor je zajišťována prostřednictvím smluvních zaměstnanců a zahrnuje:

      3a) čtvrtletní odečet vodoměrů STV a TUV v b.j. a v termínech zveřejněných v jednotlivých domech. Povinností všech uživatelů je ve stanoveném  termínu  umožnit přístup do b.j. k provedení odečtu                 a  kontroly stavu měřičů (neporušenost plomb, neoprávněná manipulace s měřiči,    odzkoušení funkce),

     3b) dozorce výtahů provádí pravidelné kontroly vnější části výtahu, zapisuje do příslušné výtahové dokumentace veškeré závady a poruchy výtahu. Opravy výtahu zajišťuje u smluvní organizace výhradně     představenstvo, pokud se nejedná o vyproštění osob. V případě uvíznutí ve výtahu se řiďte návodem v kabině. Z kabiny výtahu je zajištěno telefonické spojení na servisní organizaci, která zajistí Vaše vyproštění v případě poruchy výtahu,

    3c) drobnou údržbu (výměny vadných žárovek, zářivek, starterů, krytí osvětlovacích těles, zámků a to výhradně ve společných prostorách).

 

Práva a povinnosti stanovené usnesením shromáždění.

K zajištění bezproblémového užívání b.j. a společných prostor je zakázáno:

     -  skladování hořlavých, toxických a jiných nebezpečných látek, zejm. v suterénech domů a sklepních kójích

     - kouření ve společných prostorách domu

     - shromažďování dětí do 18ti let v prostoru před poštovními schránkami a zvonkovým panelem

     - stavění jízdních kol a kočárků ve vstupních prostorách domů

     - odkládat nepotřebné předměty z b.j. ve všech spol. prostorách

       (na požádání je možné jejich dočasné uložení ve vyhrazených místnostech dle dohody se členy představenstva).

 

       Všichni uživatelé jsou mimo jiné povinni:

    -  dodržovat Domovní řád, zveřejněný v prostoru u schránek

    - dodržovat Protipožární opatření v bytových domech, zveřejněné v prostoru u schránek

   - dodržovat bezpečnostní, požární, hygienické a ekologické předpisy

   - chránit a nepoškozovat společný majetek.

   -  případné závady a způsobené škody neprodleně hlásit členům představenstva

   - dbát na řádné uzavírání vstupů do domu.

 

Změna vlastnictví bytu - doporučený postup.

1) Přesvědčit se, že kupní nebo jiná smlouva byla řádně zapsána do katastru nemovitostí.

2) Dohodnout se s původním vlastníkem na termínu protokolárního předání bytu a datu přechodu plateb záloh na služby spojené s užíváním bytu a příspěvku na provoz, správu a údržbu (nájemném).

3) Provést řádné (písemné) předání a převzetí bytu mezi vlastníky, nejlépe za přítomnosti člena představenstva, s uvedením stavu měřičů energii v b.j., tj. elektrické energie, plynu, studené a teplé vody a poměrových měřičů tepla s uvedením všech tří střídajících se údajů. Případné závady nebo provedené stavební úpravy uveďte do zápisu o předání a převzetí. Do zápisu dále uved'te i skutečné datum předání a převzetí b.j. a datum uvažovaného přechodu plateb na nového vlastníka (zpravidla od 1 dne následujícího měsíce po předání zápisu představenstvu BYTOL).

4) U dodavatelů el. energie a plynu provést odhlášení původního vlastníka a přihlásit se k odběru, jako nový vlastník.

5) Kopii zápisu o předání a převzetím b.j. předejte představenstvu BYTOL a současně sdělte počet osob, které budou b.j. užívat. Na základě těchto údajů Vám představenstvo BYTOL vypracuje Evidenční list, ve kterém budou vypočteny zálohy na služby spojené s užíváním bytu a příspěvek na provoz, správu a údržbu (nájemné), včetně uvedení data, od kterého nový Evidenční list nabývá platnosti.

Každou změnu vlastnictví b.j., přijetí nájemce či podnájemce, změnu v počtu osob užívajících b.j., jste povinni v souladu s Občanským zákoníkem neprodleně oznámit správci nemovitosti.